rechtbank hamer

Hoorzitting afgelast

Op 17 juni 2008 was het dan eindelijk zo ver. Wij zouden een hoorzitting krijgen over de lasten onder dwangsom die de gemeente Noordenveld de stichting had opgelegd. Deze lasten heeft de gemeente opgelegd omdat de stichting meer cavia's op het terrein heeft dan de vergunning toelaat. "Wacht eens even. De wet is veranderd!" riep Giselle, een van onze bestuursleden, maar vergeefs. De gemeenteambtenaren hadden niets met nieuwe wetgeving te maken en wij ook niet. We kregen op 22 januari 2008 een brief. En ja hoor. Het gemeentebestuur had besloten om ons maar aan te schrijven.

"Dit pikken wij niet" dachten wij beiden en we zijn opzoek gegaan naar iemand die ons kon helpen. We hebben stad en land afgezocht. Totdat we uitkwamen bij adviesbureau www.activiteitenbesluit.nl. De eigenaar/beheerder van dit bureau gaf ons gelijk. We hoefden helemaal niet te voldoen aan de milieuvergunning, die was per 1 januari 2008 komen te vervallen.

We hebben hem gevraagd om ons te helpen. Hij heeft aangeboden dit voor ons te doen voor een symbolische vergoeding. Waarom? "Omdat jullie een maatschappelijk doel nastreven" was zijn commentaar.

Hij heeft een onderzoek uitgevoerd naar de milieukundige en juridische situatie van onze stichting. En kwam tot de conclusie dat de gemeente de dwangsombeschikking ten onrechte heeft opgelegd. Wij hebben hem ook gevraagd om ons te verdedigen bij de hoorzitting die door de gemeente was gepland op 17 juni 2008. Zowel Giselle als Zefran hadden hun verweerschrift klaar.

In gezelschap van 50 knuffelcavia's en zeven vrijwilligers zijn we naar het gemeentehuis gereden. Na een halfuur wachten kwam de secretaris van de commissie beroep- en bezwaarschriften de gang opgelopen. Hij zei"de voorzitter is vanwege privéomstandigheden verhinderd en ik kan geen andere voorzitter of een lid vinden. De hoorzitting kan niet doorgaan". Zefran vroeg aan hem wanneer dit weer mogelijk zou zijn en hij antwoordde "zo snel mogelijk". Onze kruid nog niet geschoten zijn wij teruggereden (we bewaren het voor de volgende keer).

Update

Op 24 juni 2008 om 16:30 uur is een nieuwe hoorzitting gepland. Komt u ook?

Noot

Wilt u informatie over het adviesbureau dat ons geholpen heeft? Klikt dan op de link hiernaast: www.activiteitenbesluit.nl. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met Zefran (adviseur milieu en ruimtelijke ordening). Zijn telefoonnummer is (06) 41 71 92 61.