150 CAVIA'S VEILIG HERPLAATST

Sinds begin deze week bekend werd dat het Caviadorp en de caviaopvang in het Drentse Westervelde met dwangsommen en sluiting werden bedreigd, heeft de gemeente Noordenveld talloze e-mailtjes ontvangen van Stichting Cavia-sympathisanten uit het hele land. Inmiddels heeft de gemeente onder meer via het Jeugdjournaal laten weten dat afmaken van cavia's zeker niet aan de orde is. De gemeente Noordenveld is ook nog niet langs geweest om naleving van de vergunning te controleren. Wel heeft de caviaboerderij de afgelopen week bezoek gehad van honderden mensen die cavia's in huis wilden nemen. 150 dieren hebben zo een nieuw baasje gekregen. Er verblijven op de boerderij nu nog circa 120 cavia's, voor het grootste deel zijn dat adoptiecavia's die van de stichting permanent op de caviaboerderij mogen blijven.

In overleg met de eigen advocaat heeft Stichting Cavia besloten haar werk gewoon voort te zetten. Intussen start ze een nieuwe aanvraag voor een milieuvergunning, die de stichting de ruimte biedt voor 300 cavia's.
Wanneer de gemeente besluit alsnog een proces-verbaal wegens overtreding van de huidige vergunning op te maken, zal Stichting Cavia haar standpunt voor de rechtbank verdedigen. De Stichting vindt een goede opvang voor afgedankte en verwaarloosde cavia's te belangrijk om zich zo maar neer te leggen bij onterechte eisen van de gemeente.